6 maart 2013

Alcohol werkt (2)

In een vorig bericht heb ik de goeie werking van alcohol tegen allerlei persoonlijk ongemak beschreven. Daar hoort ook het volgende bij.
Als klein kind kreeg ik bij keelpijn het advies van mijn moeder om te "gorgelen met water en zout". Daartoe werd in lauwwarm water een ruime schep zout opgelost en dit brakke mengsel moest je proberen door te gorgelen in contact te brengen met je pijnlijke keel. Dat zou helpen naar ik nu meen te begrijpen, doordat de bacteriën – consequent 'bakbeestjes' genoemd door mijn lief – die verantwoordelijk zijn voor de keelpijn dat niet overleven. Maar bepaald lekker was dat niet. Je kreeg sowieso al braakneigingen en als je per ongeluk iets naar binnen kreeg was dat om van te gruwen.
Vorige week had ik weer eens keelpijn, dacht aan het gorgelen van mijn moeder, God hebbe haar ziel, en kwam plotseling op de gedachte om met alcohol te gorgelen. En dan niet de pure, 70% of 90% die je bij apotheker of drogist kunt verkrijgen, nee, consumptiealcohol. Port bijvoorbeeld heeft een alcohol percentage van zo'n 12% en is uiterst smakelijk, in tegenstelling tot de sterke dranken met veel hogere percentages. Zo gezegd, zo gedaan en 3 maal daags gorgelde ik met een slok (niet al te dure) port, met als beloning dat ik het mocht doorslikken.
Na een paar dagen was de keelpijn verdwenen. En was ik alleen nog maar verkouden.
Zou alcohol snuiven iets zijn?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten