2 augustus 2010

Pinpasfraude

De banken (in NL) leden vorig jaar, als ik me goed herinner, zo'n 30 miljoen euro schade aan pinpasfraude. Dat lijkt me eenvoudig te voorkomen. Daartoe moeten banken betalingen blokkeren die buiten het reguliere karakter van kasopnames van de rekeninghouder vallen.
Eventueel moeten de klanten zelf in staat worden gesteld dat regulier karakter aan te geven.

Stel ik haal wekelijks € 500 van mijn rekening, mijn pas + pincode wordt gejat en er wordt dagelijks het maximum van € 1000 (?) van mijn rekening gehaald. Dat moet toch geblokkeerd worden?
Zeker als ik heb aangegeven dat ik wekelijks nooit meer dan die € 500 pin.Dan wordt de eerste keer die € 1000 al geblokkeerd en is de schade hoogstens € 500 (per week).

Zo lang dat niet is gebeurd moet de bank iedere diefstal vergoeden.

   (Iets soortgelijks zou overigens moeten gelden voor spam. Als een provider wordt geconfronteerd met tienduizenden mails afkomstig van één adres dan moeten die vertraagd worden doorgegeven. Duizend per dag voor een maximum van 10 dagen lijkt me ruim voldoende. Zal het internetverkeer, waarvan nu meer dan 90% uit spamn bestaat, zeer ten goed komen.)

2 opmerkingen:

  1. Ooit in een ver verleden toen Vodafone nog Libertel was, werd van het ene op het andere moment mijn telefoonabonnement geblokkeerd. Buitengewoon onhandig en ik had geen idee wat er aan de hand was. Toen ik de klantenservice belde, bleek dat ze het geheel hadden geblokkeerd omdat mijn belgedrag ineens anders was. Als interimmer heb ik een heel variabel belgedrag en ik belde inderdaad veel meer met mijn mobiel. Voordat ze de boel hadden hersteld, was ik een dag verder. Onwijs irritant.

    Ik zou het ook heel irritant vinden als ik ineens niet kon pinnen omdat het niet past bij mijn profiel dat ik heb opgegeven. Als ik bijvoorbeeld in het buitenland zit en in een keer veel cash opneem omdat ik op een beurs veel met cash moet betalen.

    Wat ik ooit eens heb gelezen (niet zo lang geleden) is dat de kosten van de schade aan pinpasfraude relatief laag zijn. M.a.w. de kosten voor allerlei mogelijke oplossingen zijn veel hoger. In jouw oplossing moet er dus een systeem gebouwd worden waarin iedereen zijn voorkeuren aangeeft en kan muteren, wat weer real time gekoppeld moet worden aan allerlei andere systemen. Als iedere bank dat moet doen dan denk ik dat de gezamenlijke kosten zeker meer zijn dan 30 miljoen. Denk je ook niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee, denk ik zeker niet, dat die kosten zo hoog zullen oplopen.
    Bovendien vind ik, dat àls banken je niet zo'n faciliteit verlenen, zij verantwoordelijk zijn voor de schade. Bijvoorbeeld van jouw oma die dacht dat zij haar pasjes was kwijtgeraakt, een week wachtte met dat de bank te melden en toen 25 euro-mille lichter bleek!

    BeantwoordenVerwijderen